گروه خبري : مطالب جدید
تاريخ انتشار : 1396/04/17 - 19:24 كد :103
خشونت در محیط کار

به سایت مرکز طب کار - کار و سلامت خوش آمدید.

مدیریت پرخاشگری در محل کار

خشونت چه کلامی و چه فیزیکی، یکی از مشکلات محیط های کار است. امروزه  Workplace violenceیکی از معضلات مشاغل مختلف تلقی می شود.

ایمنی محل کار اهمیت ویژه‌ای در رضایت شغلی پرسنل دارد. بیشتر واحدهای کاری به این مقوله توجه نشان داده و سیاست‌هایی برای برقراری امنیت در محل کار در نظر می‌گیرند. یکی از مواردی که ایمنی محل کار را به خطر می‌اندازد، رفتارهای خشن از سوی دیگران چه کلامی و چه فیزیکی است. متاسفانه علیرغم تلاش‌هایی که از سوی سازمان‌ها، بویژه هنگام استخدام متقاضیان کار، انجام می‌شود بازهم موارد بسیاری از خشونت در محل کار مشاهده می‌شود که میتواند از سوی همکار یا مدیران باشد.

قانون ایمنی و بهداشت کار استان انتاریو (Occupational Health & Safety Act)، کارفرمایان را موظف می‌نماید تا نسبت به وجود خطر خشونت، بی‌احترامی و هرگونه آزار و اذیت احتمالی در محیط کار، اطمینان حاصل کرده و روش‌ها و آیین‌نامه‌های دولتی مربوطه در این زمینه را طبق قانون به اجرا بگذارند. طبق این قانون کارفرما موظف است شرایطی را فراهم نماید تا قربانی بی‌احترامی و خشونت، جرأت بازگو کردن و ابراز موضوع به کارفرما را پیدا کند. بدیهی است که کارفرما در این مرحله قانوناً مسئول بوده و حتی ممکن است بر علیه وی در دادگاه شکایتی نیز تنظیم گردد.

خشونت در محل کار، انواع متفاوتی دارد که به‌طور کلی می‌توان آن را در دو دسته کلامی و فیزیکی قرار داد:

خشونت کلامی

خشونت کلامی غالباً شامل رفتار بد کلامی کارمندان نسبت به یکدیگر یا سوء استفاده از قدرتشان است. این خشونت دربرگیرنده انواع تحقیر، تهدید، آزار و اهانت به دیگران است. این نوع رفتارها باعث ایجاد احساسات بد در افراد می‌شود. خشونت در محل کار موضوعی است که اگر جلوی آن گرفته نشود، الگوی رفتاری نامناسب ایجاد می‌کند.

خشونت فیزیکی

خشونت در محل کار فقط به خشونت‌های کلامی خلاصه نمی‌شود، بلکه خشونت فیزیکی مانند ضرب و جرح و تیراندازی را هم دربرمی گیرد. به‌طوری که در برخی از کشورها آمار خشونت فیزیکی در محل کار بسیار بالا گزارش شده است. مثلاً در ایالات متحده سالانه حدود دو میلیون نفر گرفتار این نوع خشونت می‌شوند و متأسفانه بیشتر موارد بدون گزارش باقی می‌ماند. این خشونت‌ها در هرجا و هر زمانی ممکن است رخ دهد و تقریبا هیچ‌کس از آن در امان نیست.

راه هایی برای کنترل خشم در محل کار

1. کمی قدم بزنید تا عصبانیتتان فروکش کند.

2. نفس عمیق بکشید و  آن را بشمرید.

3. احساسات خود را بنویسید اما نوشته را به کسی ندهید.

4. ذهنتان را از مشکل پیش آمده منحرف کنید.

5. قبل از نشان دادن هرگونه واکنش توضیح بخواهید.

6. با کسی که می تواند آرامتان کند حرف بزنید.

7. همیشه کسی را برای درد دل کردن و تکیه کردن داشته باشید.

8. مسئولیت عصبانیت را بپذیرید.

9. برای از بین بردن عصبانیتتان ورزش کنید.

10. ببینید چه چیز باعث عصبانیتتان می شود.

11.همکارانتان را بشناسید.

12. واکنش دیگران را پیش بینی کنید.

13. خود را برای حفظ آرامش آماده کنید.

14. قبل از نوشتن هر مطلب نامحترمانه کمی صبر کنید.

15. در پایان هر روز خشمتان را دور بیندازید.

16. برای طغیان های عصبی خود عذرخواهی کنید.

تهیه کننده: سرکار خانم روراست کارشناس روانشناسی مرکز طب کار - کار و سلامت