عوامل مؤثر بر رضایت شغلی
به سایت مرکز طب کار - کار و سلامت خوش آمدید.
رضایت شغلی نشان دهنده حدی است که افراد از شغل خود راضی هستند و آن را دوست می دارند. برخی افراد از شغل خود لذت می برند و آن را به عنوان محور اصلی زندگی خود تلقی می نمایند و برخی از کار خود متنفرند و فقط به خاطر اینکه مجبورند، آن را انجام می دهند. رضایت شغلى مجموعهاى از احساسات و باورهاست که افراد در مورد مشاغل کنونى خود دارند. رضایت شغلى یکى از عوامل مهم در موفقیت شغلى است، عاملى که موجب افزایش کارایى و نیز احساس رضایت فردى مىگردد. رضایت شغلى یعنى دوست داشتن شرایط و الزامات یک شغل، شرایطى که درآن کارانجام مىگیرد و پاداشى که براى آن دریافت مىشود.
با توجه به مطالب مذکور مى توان گفت، رضایت شغلى یعنى احساس خرسندى و خشنودى که فرد از کار خود مىکند و لذتى که از آن مىبرد و در نتیجه، به شغل خود دلگرمى و وابستگى پیدا مىکند. رضایت شغلى حالتى مطبوع، عاطفى و مثبت، حاصل از ارزیابى شغل یا تجارب شغلى است .
مطالعه در زمینه علل و پیامدهای مهم نگرش کارکنان درخصوص رضایت شغلی یکی از جنبه های اصلی روان شناسی صنعتی –سازمانی می باشد. مطالعات زیادی به منظور شناخت و درک عوامل مؤثر بر رضایت شغلی نسبت به سایر متغیرهای سازمانی صورت گرفته است. به علاوه ارزیابی نگرش کارکنان در این خصوص، به عنوان فعالیت عمومی و مشترک در سازمان هایی که مدیران به دنبال رفاه و بهزیستی جسمانی و روانی کارکنان خود می باشند، قلمداد گردیده است. هدف این مطلب بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان است.
مطالعات مختلف در زمینه رضایت شغلی نشان می دهد که متغیرهای زیادی با رضایت شغلی مرتبط است که این متغیرها را می توان در چهار گروه طبقه بندی نمود : سازمان، محیط، ماهیت کار، عوامل فردی.
1. بعضی از عوامل سازمانی که منبع رضایت شغلی هستند عبارتند از : حقوق و دستمزد، ترفیعات، خط مشیهای سازمانی.
2. عوامل محیطی که شامل موارد زیر است : سبک سرپرستی، گروه کاری، شرایط کاری مطلوب.
3. ماهیت کار : کار به خودی خود نقش مهمی در تعیین سطح رضایت شغلی دارد. محتوای شغل دارای دو جنبه است، یکی محدوده شغل است که شامل میزان مسئولیت، اقدامات کاری و بازخورد است. هر چه این عوامل وسیع تر باشد باعث افزایش حیطه شغلی می شود که آن نیز به نوبه خود رضایت شغلی را فراهم می آورد. دومین جنبه عبارتست از تنوع کاری، تحقیقات نشان می دهد که تنوع کاری متوسط، مؤثرتر است. تنوع وسیع باعث ابهام و استرس می شود و از طرف دیگر تنوع کم نیز باعث یک نواختی و خستگی می شود که نهایتاً منجر به عدم رضایت شغلی می گردد. ابهام در نقش و تضاد در نقش همواره از سوی کارکنان مورد اجتناب قرار گرفته است، زیرا اگر کارکنان کاری که انجام می دهند و انتظاری که از آنها می رود را نشناسند، موجبات ناخشنودی آنها فراهم می گردد.
4. عوامل فردی : در حالی که محیط بیرونی سازمان و ماهیت شغل عوامل تعیین کننده در رضایت شغلی هستند، صفات و ویژگی های فرد نیز نقش مهمی در آن دارد. افرادی که به طور کلی دارای نگرش منفی هستند، همیشه از هر چیزی که مربوط به شغل است شکایت دارند. مهم این نیست که شغل چگونه است، آنها همواره به دنبال بهانهای می گردند تا به گله و شکایت بپردازند. سن، ارشدیت و سابقه، تأثیر قابل ملاحظهای بر رضایت شغلی دارند. کارکنانی که دارای سن بالا و سابقه زیاد در سازمان هستند، انتظار دارند که رضایت بیشتری از شغل خود داشته باشند.
همچنین بعضی صفات مشخصه شخصیتی طوری است که باعث افزایش رضایت شغلی می شود. به علاوه می توان اینطور نتیجه گرفت، افرادی که در سلسله مراتب نیازهای مازلو در سطح بالاتری قرار دارند، رضایت شغلی بیشتری خواهند داشت.
تهیه شده: توسط سرکار خانم روراست، کارشناس روانشناسی مرکز طب کار، کار و سلامت